Cursus Mediafilosofie

1 februari t/m 19 april 2011

Een sensor geeft bij het parkeren aan dat wij te dicht bij een andere auto komen. We sturen persoonlijke mailtjes naar mensen die wij nog nooit hebben gezien. Via stemwijzers komen wij tot politieke keuzes. Vanaf de aarde besturen wij karretjes op mars. We opereren op afstand. Emoties voelen wij via radio en televisie. Er is weinig dat direct tot ons komt. Filosofen zeggen dat dit ook helemaal niet kan. Media bepalen onze wereld, of we willen of niet.

Mediafilosofie is het deelgebied van de wijsbegeerte dat zich bezighoudt met de manier waarop media de werkelijkheid bepalen. Marshall McLuhan stelde dat wij de huidige wereld alleen begrijpen als wij de media begrijpen. De filosofie leert dat ook de oude wereld alleen via de media te begrijpen was. Onze indrukken zijn altijd gekleurd. Zelfs de wetenschapper is niet in staat om de wereld volledig objectief te bekijken. Of het nu ons waarnemingsvermogen, onze mentale instelling of culturele bepaaldheid is. Of het nu instrumenten als een microscoop of 3D-bril zijn. Of omdat het is doordat wij de wereld waarnemen door de ogen van televisiemakers en internet bloggers. Altijd verloopt ons contact met de buitenwereld via een of ander medium. De nieuwe media zorgen daarbij voor een enorme versnelling en verheviging. Niet vreemd dat de mediafilosofie de snelst groeiende tak van de wijsbegeerte is. In acht lessen maakt u kennis met de denkers die hun stempel hebben gedrukt op het denken over media: Marshall McLuhan, Friedrich Kittler, Paul Virilio, Jean Baudrillard, Boris Groys en Lev Manovich.

1437 / Laatst gewijzigd: 06-Jan-2011

Hoe media onze wereld bepalen

1 februari t/m 19 april 2011
Aanvang: 14.00 of 19.30

Toegang: 229,90

o.a. Felix Meritis
o.a. Felix Meritis
Amsterdam
T: 020-633 77 29
E: info@wijsbegeerte.org
website


Organisatie:
Instituut voor Filosofie